2013. november 14., csütörtök

17. Egyszerűbb és bonyolultabb világ



Hát igen. Jó kis törvény, ugye?
Nagyon vicces. Egy játékprogram alaptörvénye az, hogy „játék az élet”.
Úgy hangzik, mint a Hegyek népének, a Bölcseknek egy jó kis zen gondolata.
Játsszuk azt, hogy játék az élet. Ez az élet játéka. Azt játszhatsz, amit csak akarsz.
És ez ennyire egyszerűen megváltoztatható volt, még csak forradalmat sem kellett kirobbantani érte. Nem kellett sárkányokkal hadakozni, nagy veszélyeket legyőzni, csak beírni egy réges-régi számsort.

Nem hittem volna, hogy pont én, az Uralkodó adom meg ezt a szabadságot ennek a világnak. Látszik, hogy milyen jó kedvem volt akkor, amikor ezt az egy gondolatot hoztam meg alaptörvénynek.  Mert ez szerint mindent szabad. Vannak persze szabályok, de ezek belső, a világon belül közös megegyezéssel hozott játékszabályok csupán, nem külső, fentről megírt törvények. A játékosok maguk dönthetik el, hogy focizni akarnak vagy kosárlabdázni. Azt is, hogy hány gólig vagy pontig játsszák a meccseket. Nincs külső bíró, nincs rendőrség. Saját maguk közül választhatnak bírót, aki vezeti a meccset, de lehet anélkül is. Senki sem büntet fentről, kintről, mindenki önmagát figyeli és fegyelmezi, ha akarja. És a csapat alkalmilag áll össze, bármikor szétválhat, lehet egyedül is játszani, vagy közösen.
Csak játék.
Vicces, mert eddig is az volt, de csak nekünk, kintieknek. Mostantól minden szereplőnek játék lett. Szabad játék. És ebbe bármi belefér. Milyen jó lett volna, ha ezt a váltást kiegyensúlyozott, öntudatos csapatjátékosokként éltük volna meg. Úgy, ahogy az elején reméltem. Micsoda egyedi, klassz dolgokat valósíthattunk volna meg ebben a világban. És nagy kár, hogy az itteni tömegemberek nem fognak tudni mit kezdeni ezzel a nagyszerű lehetőséggel.

Úgyhogy igazából elpazaroltam ezt a jó kis törvényt. Csupán megúsztuk vele ezt a helyzetet. Az alaptörvényt meg tudtam változtatni, de a vészhelyzet ettől még nem oldódott meg. A közös játszóterünket továbbra is nagy veszélyek fenyegetik, bármikor ránk szakadhat az ég vagy leszakadhat alattunk a föld. Az emberiség nem fog azonnal megvilágosodva egy békés és nyugodt világot létrehozni, pedig elvileg meg lenne rá az esélyük. Én megadtam nekik. De tudom, hogy alkalmatlanok rá.
Annyit sikerült elérnem, hogy a csoport mostantól nyugodtan dolgozhat, nem kell tartaniuk a rendőröktől meg a takarítóktól. Ami viszont azt is jelenti, hogy mostantól bárki más is büntetlenül belepiszkálhat a programba, ugyanis az őrülteket sem állítja meg a rendőrség, mert éppen az előbb oszlattam fel őket. Emiatt viszont nem lenne célszerű nagy szalagcímekkel kihirdetni az új rendszert, mert kitörne a káosz meg a pánik. Azonnal megjelennének az önjelölt világmegváltók, akik egymással vetélkedve próbálnák átírni a szabályokat meg az automata programokat, amik az időjárást és a természeti mozgásokat szabályozzák. Így is elég labilis ez a világ, hátha még rászabadítanánk az irányítóteremre az összes fanatikust. A többség meg pánikba esne a hírtől, persze jogosan, mert ettől kezdve nincsen semmilyen biztos kapaszkodójuk. A világukból eltűnt a stabilitás. Egyetlen nagy közös gondolat vezeti mostantól ezt a világot, többmilliárdnyi ember vágyainak, félelmeinek és terveinek közös eredője. Hétmilliárd kormányos egy vadul hánykolódó hajón.
Na, eddig sem volt egyszerű a helyzet, de most még sikerült bonyolítanom is rajta. A csapatnak könnyebb lesz változtatni a rendszeren, a rendszer pedig még kiszámíthatatlanabbul fog viselkedni. Nem biztos, hogy felhőtlen lesz az örömük, amikor rájönnek erre.

  Körbenéztem a szobában. A többiek még mindig mozdulatlanul álltak, és engem bámultak. Megértettem őket, hiszen elég fura dolgokat produkáltam itt az elmúlt percekben. Idő kell nekik, mire mindezt feldolgozzák.
Zea tért magához leghamarabb. Most nem kérdezte meg, hogy hogyan tüntettem el a fekete ruhásokat, pedig ez jóval érdekesebb történet lett volna, mint a takarítók elküldése. Ezt a mutatványomat egyszerűen tudomásul vette. Lehet, hogy nem is akarta hallani a választ. Felállt a fotelból, és határozottan kiadta az utasítást:
– Rendben, elmúlt a vészhelyzet. Menjetek haza pihenni. Holnap reggel kilenckor itt találkozunk, és folytatjuk a munkát. Frank, légy szíves, vidd haza Leslie-t és Clara-t, én még maradok egy ideig.

  Mindenki megmozdult végre, elindultak az ajtó felé. Kikísértem őket, és megint meghallottam a szirénát. Mi van, hát már sosem lesz vége? Most írtam át a törvényt!
A rendőrautó a ház előtt fékezett, és mögötte ott jött egy mentő is. A szemközti házból hisztérikusan sikoltozva rohant ki az utcára Mrs. Montgomery, és a rendőrökhöz futott.
– Segítség, segítség! El akartak rabolni! Az ufók voltak, láttam őket, értem jöttek az ufók! A szomszédokat is megtámadták. Segítsenek, védjenek meg!
  A mentősök kiszálltak, odamentek hozzá, és a mentőautóhoz kísérték. Mrs. Montgomery a rózsaszín pongyolájában, a fején hajcsavarókkal beszállt az autóba, de még közben is hangosan mondta a magáét:
– Szörnyű volt, olyan nagy fejük volt, és itt szállt le az űrhajójuk az utca közepén. A saját szememmel láttam! Mindenkit el akartak rabolni. Az ágy alá bújtam, azért nem találtak meg. És közben hívtam a 911-et.  Rejtsenek el, kérem, biztos, hogy vissza fognak jönni értem!

  Az egyik rendőr valamit magyarázott a mentősnek, aztán intett, és a mentőautó elhajtott, benne Mrs. Montgomery halkuló hangjával. A környező házakból mindenki az ajtóban állt, és valószínűleg elégedetten figyelték, hogy most végre Mrs. Montgomery önmagára hívta ki a rendőrséget, nem a szomszédokra. A rendőr komótosan a kapumhoz sétált, de be sem jött, csak onnan kérdezte:
– Elnézést, láttak valami szokatlant?
Megráztam a fejemet.
– Nem, semmit. – Valójában igaz volt. A takarítók vagy a program rendőreinek a megjelenése nem szokatlan. Nekem nem az.
A rendőr kis vigyorral a szája sarkában bólintott:
– Gondoltam. Szegény öreg hölgy már olyan sokszor tett bejelentést, várható volt, hogy egyszer csak bekattan. Hát, most egy ideig nyugtuk lesz tőle, azt hiszem. Na, minden jót. – Azzal a kocsijához ballagott, beszállt a társa mellé, és elhajtottak.
Szegény Mrs. Montgomery. Pedig most tényleg jogosan rémült meg. Egy kicsit megsajnáltam, már egészen hozzászoktam a figyelő tekintetéhez.

Közben az én vendégeim is elköszöntek, beültek az autóikba, és elmentek. Lassan visszaballagtam a házba, és próbáltam összeszedni a gondolataimat a várható kérdésözönre. A nappaliban Zea kifürkészhetetlen arccal ült a fotelben, Keira pedig tétován ácsorgott a teraszajtónál.
– Alhatnék itt a vendégszobában? – kérdezte bátortalanul. – Mr. Taylornál elég kényelmetlen az ágy.
– Persze, alhatsz itt, nem zavarsz – mondtam. Keira arcán boldog mosoly futott át, és gyorsan felsietett a lépcsőn az emeletre.
Ketten maradtunk Zeával, aki egyelőre szótlanul figyelt engem. Biztosan magyarázatot vár. Még nem döntöttem el, hogy pontosan mit mondjak neki. Nem tudtam, mennyit értett meg a helyzetből, mire jött rá, és mit tarthatnék még titokban előtte.
Zea megmozdult, a táskájából egy kis pisztolyt vett elő. Rám szegezte a fegyver csövét, és kemény hangon azt kérdezte:
– Ki vagy te, és mit keresel a csoportomban?

  Ó, a francba! Már megint ugyanaz a helyzet. Egy nő, egy pisztoly, egy kérdés. Majdnem szó szerint ugyanezt kérdezte Keira is tőlem tegnap éjjel.
Hányszor magyaráztam ezt a kezdő játékosoknak! Ez az egyik alaptétele minden játékprogramnak, ezt fontos felismernie annak, aki haladó szinten akarja tölteni el az idejét a benti világban. Ha elkezdnek ismétlődni az események körülötted, akkor egy hazugság-örvénybe kerültél. Belegabalyodtál egy hamis állításba, és most önmagad körül pörögsz, ezért újra és újra ugyanazokban a helyzetekben találod magad. Ilyenkor állj meg, és találd meg azt a pontot, ahol elcsúsztál, ahol leléptél az igazi útról, amin haladni lehet, és belevesztél az örvénybe, ahol egy helyben jársz, bármilyen gyorsan is emelgeted a lábadat. Ez a pont mindig egy hazugság. Vagy neked hazudtak, és ezt elhitted, ezzel egy hamis világba kerültél, vagy te hazudtál másnak vagy önmagadnak, ezzel megteremtetted azt a tükörvilágot, ami csak önmagát tudja ismételni. Lépj vissza oda, javítsd ki azt a hamis állítást, legyél őszinte önmagaddal, a világgal, és akkor visszakerülsz a működő valóságba. Ami persze a program valósága csupán, de itt lehet folytatni a játékot új élményekkel, ismétlések nélkül.
Na, tessék, ennyi évezred, ennyi tapasztalat után most én pörgök egy ilyen amatőröknek való hazugság-örvényben. Mert kényelmesebbnek tűnt hazudni valamit magamról, mint vállalni azt, aki vagyok. Célszerűbbnek tűnt. Racionálisabbnak.
Aztán ide jutottam vele. Az ismétlődő események meddő tükörtermébe.
Hát akkor ideje megállítani a körhintát. Szépnek tűnt, de szédítő volt csupán. Igaz, hogy láthattam Zeát közelről, de ezzel sem értem el semmit, mert így meg ő nem látott engem. Nem engem látott, csak a jelmezt rajtam. Ideje levetnem. Bármi is lesz a reakciója, de vissza akarok térni a valóságomba, a valódi utamra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése